tisdag 6 mars 2018

Håkan Lindgren: Moscow baby - Bokomdöme



Håkan Lindgren: Moscow baby
Av Håkan Lindgren
Hoi Förlag, 2017
ISBN 9789176970461, Danskt band, 388 sidor (inklusive en bonusnovell Soldier)

Att raka en zebra var den fantastiska titeln på Håkan Lindgrens första bok. (mitt omdöme) Detta är en rak fortsättning på den. Kriminalinslaget som fanns i den boken är nu borta. Eftersom det inte tillförde något gör det bara läsupplevelsen en tjänst.

Något jag saknade i debuten var också lite mustigare och färgstarkare beskrivningar av Paris där mycket av handlingen utspelar sig. Det är åtgärdat här. Boken växlar scen mellan Sverige, Paris och Moskva. Miljöbeskrivningarna från Paris är så fint målade att jag som har besökt staden känner igen mig och jag är säker på att de som inte har varit där blir nyfikna.

Huvudpersoner är fortfarande det homosexuella paret Jacob, från Sverige, och fransmannen Victor. De blir på nytt ett par efter att Victor återigen har provat på det heterosexuella livet. Hans längtan efter barn består och till sist ger Jacob med sig och de bestämmer att de ska anlita en rysk surrogatmamma.

Dramatiken, ångesten, rädslan och procedurerna kring detta är det bärande temat i romanen, ja i själva verket det enda. Det förekommer vissa sidointriger kring släkt och vänner, men det är ändå våndan kring att skaffa barn som är det som är centralt.

Skildringarna från Ryssland är spännande, nästan thrilleraktigt dramatiska. Däremot blir det lite enformigt när vi läser om huvudpersonernas liv på hemmaplan. Jag saknar lite mer action och variation i berättandet där.

Att Håkan Lindgrens egna erfarenheter av att skaffa barn i Ryssland ligger till grund för romanen är självklart. Jag hoppas att boken också kan vara en stor inspiration för andra enkönade äktenskap i samma situation.

Bonusnovellen är också intressant. Författaren har verkligen hittat en tänkvärd twist när det gäller transplantationer.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Jacob Nordström 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2